سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در گفتار دیگرى که از این مقوله است فرمود : ] از مردمان کسى است که کار زشت را ناپسند مى‏شمارد و به دست و زبان و دل خود آن را خوش نمى‏دارد ، چنین کسى خصلتهاى نیک را به کمال رسانیده ، و از آنان کسى است که به زبان و دل خود انکار کند و دست به کار نبرد ، چنین کسى دو خصلت از خصلتهاى نیک را گرفته و خصلتى را تباه ساخته ، و از آنان کسى است که منکر را به دل زشت مى‏دارد و به دست و زبان خود بر آن انکار نیارد ، چنین کس دو خصلت را که شریف‏تر است ضایع ساخته و به یک خصلت پرداخته ، و از آنان کسى است که منکر را باز ندارد به دست و دل و زبان ، چنین کس مرده‏اى است میان زندگان ، و همه کارهاى نیک و جهاد در راه خدا برابر امر به معروف و نهى از منکر ، چون دمیدنى است به دریاى پر موج پهناور . و همانا امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک کنند و نه از مقدار روزى بکاهند و فاضلتر از همه اینها سخن عدالت است که پیش روى حاکمى ستمکار گویند . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----47214---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----4-----
کتاب شناسی تخصصی

 

نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:48 صبح

اخلاق و جوان

مظاهری ، حسین ، قم ، انتشارات شفق ، چاپ اول ، 1374، 224 صفحه، رقعی .

اثرفوق که به روش توصیفی و خطابی نوشته شده است . درچهار فصل به مسائل اخلاقی جوانان و نیز حساسیت های انسان در دوره جوانی و اهرم های مثبت تربیتی جوانان با تکیه بر آموزه های دینی قرآن و حدیث می پردازد. مؤلف در فصل اول با عنوان « جوان و نیروهای کنترل کننده » ضمن تأکید بر حساس بودن دوران جوانی برای پیشگیری از خطر انحراف و سقوط جوان ده عامل بازدارنده را شرح و شماره می کند که عبارت اند از: عقل ، وجدان اخلاقی ، آداب و رسوم اجتماعی ، احترام به قانون ، انعطاف پذیری ، نماز، ایمان عقلی و قلبی ، تربیت خانوادگی ، تربیت فرهنگی و تربیت اجتماعی . « مسؤلیت جوان » عنوان فصل دوم است. دراین فصل چهار نوع مسؤلیت برای جوان بیان شده است : « مسؤلیت جسمانی » دراین بحث نخست از بعد جسمی و روحی انسان می گوید و جسم آدمی را وجود آلی و نردبان کمال و تعالی روح او می خواند و سپس به برخورد پیامبر(ص) با افراط و تفریط نسبت به امور مادی و معنوی می پردازد و یادآور می شود که نشاط و شادابی لازمه سلامت و ضرورت جوانی است چه ، با دلمردگی و اضطراب و اندوه سرانجام جسم فرد هم چون روحش بیمار می شود. سپس عوامل بروز نگرانی و اضطراب را برمی شمارد (صفات رذیله ، اختلافات خانوادگی ، آرزوهای بی جا ، چشم و هم چشمی ) و به عوامل ایجاد نشاط و آرامش چون : ( ساده زیستی ، تسلیم و رضا ، اشتغال به ذکر باری تعالی ، انصراف از غم و غصه ، پرهیز از منفی بافی ) می پردازد. « مسؤلیت روحی » دراین جا از مسؤلیت جوان نسبت به روح و روان خویش می گوید و از این رهگذر به معنای روح و پیوند عمیق ارتباط با خدا و تعالی روح و اینکه از خدا بریدن برابر است با سقوط کامل روح و درافتادن در گرداب زندگی حیوانی اشاره می کند. و درادامه به « مسؤلیت اجتماعی و مسؤلیت عبودیت و بندگی » می پردازد. فصل سوم « ازدواج » دراین فصل نخست از اهمیت ازدواج یاد می کند ، سپس به موانعی که در راه ازدواج است اشاره و هریک را شرح می دهد . فصل چهارم « کار و کوشش » در این فصل کارهای نیکو و شایسته را از دیدگاه اسلام به پنج بخش ( عبادت ، کارفرهنگی ، کارتولیدی ، کار توزیعی ، کارخدماتی ) تقسیم و درباره هریک توضیحاتی همراه با ذکر مصادیق از آن و نیز برخی مسائل اخلاقی کار و کوشش را تبیین می کند. و درپایان شرایط کار شایسته را بر می شمارد.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:47 صبح

اخلاق اجتماعی جوانان

 

ظهیری، علی­اصغر، قم، انتشارات انصاری، چاپ چهارم، 1385،‌ 144 صفحه، رقعی.

نویسنده در این کتاب به بررسی و تحلیل اخلاق اجتماعی جوانان می­پردازد و درصدد پاسخگویی به سؤالات ذیل می­باشد: با چه کسی همنشین هستید؟،‌ برای آینده خود چه فکری کرده­اید؟،‌ با محیط و اوضاع اجتماعی چگونه برخورد می­کنید؟، در مورد والدین خود چه نظری دارید؟، جمال و زیبایی چه نقشی در زندگی شما دارد؟ و بالاخره تا چه حد به فضایل و رذایل اخلاقی اهمیت می­دهید؟کتاب از نه بخش تشکیل شده است.عناوین و موضوعات بخش اول عبارتند از: جوانان و انتخاب دوست (رفاقت و دوستی در قرآن و روایات،‌ با سه کس همنشین مباش، عاقبت همنشینی)، بخش دوم «جوانان و برخورد با اعتیاد» بخش سوم« جوانان و فسادهای اجتماعی»، بخش چهارم «جوانان و عشق به زیبایی»، بخش پنجم« جوانان وانتخاب شغل»(عوامل موفقیت در انتخاب شغل، آثار و فواید کار)، بخش  ششم «جوانان و پدر و مادر» (احترام پدر و مادر در قرآن، رضایت خدا، بزرگترین صاحبان حق، نتیجه احترام، دعای پدر و مادر مستجاب می­شود)، بخش  هفتم «جوانان و معنویت» (آثار توجه به معنویات، نقش معنویت درموفقیت جوانان، بازی با روح، تو هم خدا را امتحان کن، ادب کردن نفس)، بخش  هشتم «جوانان و فضایل اخلاقی »(توجه به نماز، نماز نور دیده رسول خدا (ص)،تارکان نماز، حکایتی درباره نماز، توسل به نماز، حلال مشکلات، معصومان و نماز، شب­زنده­داری و سحرخیزی، تلاوت قرآن، چهارده معصوم و قرآن، توسل به اهل بیت، ترک معصیت، تواضع و فروتنی)، بخش نهم « رذایل اخلاقی در آیینه داستان­ها» (چشم­چرانی، شوخی­های حرام و پیروی از غریزه جنسی).

 

اخلاق جوانی از دیدگاه امیرمؤمنان امام علی بن ابیطالب (ع)

 

جواهری، محمدرضا، مشهد، انتشارات خیرالبریه، چاپ اول، 1382، 96 صفحه، رقعی.

در این کتاب ضمن معرفی جوان و ویژگی­های او، مسائل مهم دوران جوانی و مشکلات جوانان و سفارش­های مهم به جوانان در مکتب تربیتی و اخلاقی امام علی (ع) مورد تبیین قرار می­گیرد. تأثیرپذیری جوان و آمادگی او برای رشد و شکل­گیری شخصیت و اتصاف وی به فضائل انسانی از منظر امام علی (ع) از مهم­ترین موضوعات کتاب حاضر است. از دیدگاه نویسنده امام علی (ع) با آگاهی کامل از مراحل رشد و تحول انسان و روانشناسی و جامعه­شناسی جوان و نیازهای روانی و جسمی او، کلماتی نورانی در راه درمان مشکلات جوانان و عوامل و موانع رشد و سعادت آنها در نهج­البلاغه بر زبان رانده است که استخراج آنها از این کتاب راهگشای تمام جوان می­باشد. روح پرسش­گر جوان در نهج­البلاغه مورد توجه قرار گرفته و توصیه به جوانان برای کسب معرفت و یافتن پاسخ برای سؤالات، مورد تأکید آن حضرت واقع شده است. خودسازی، عبادت، سخت­گوشی، خردورزی، توصیه به نماز، تأکید بر ازدواج و اشتغال، انس با قرآن، آراستگی و ادب، آراستگی ظاهر و بعضی از نکوهش­های علی (ع) درمورد جوانان از مباحث کلی  این کتاب است

 

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:46 صبح

آنچه باید جوان بداند

رشیدپور، مجید، ویراسته: آسیه رحیمی، تهران، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، چاپ اول، 1384، 186 صفحه، رقعی.

در این کتاب نگارنده اطلاعات و راهکارهایی را درباره جوانان مطرح نموده افزون برآن مسائل و مشکلات اجتماعی، اخلاقی آنان را با این عناوین بازگو کرده است: دوره جوانی، ویژگی­ها و نیازهای عمومی نوجوانان (شک و تردیدگرائی، خیال­پردازی، جوان و شخصیت طلبی)، در دوره بلوغ به یاری نوجوانان بشتابیم، اهداف تربیت در دوره جوانی، اهمیت تربیت در دوره جوانی، سرنوشت جوان چگونه رقم می­خورد؟، رسالت سنگین انسان­ها، مشکل جوانان در چیست؟، علت­شناسی و ریشه­یابی، با نوجوانان چگونه رفتار کنیم؟، فردا دیر است جوانان خود را دریابیم، بحران آسیب­های  اجتماعی، چه زمانی نبوغ­های خفته بیدار می­شوند؟‌، با پذیرش جوانان استعدادهای آنان را شکوفا سازیم، جوانان را با واقعیت­ها آشنا کنیم، اعجاز ایمان و تأثیرات آن، تربیت دینی و اخلاقی، بیدارسازی حس مذهبی در کودکان، ایثار و فداکاری، استقامت و پایداری جوان، هویت­یابی، کرامت انسانی، تربیت در پرتو شخصیت، جوانان باید به خود ایمان داشته باشند، اندیشه جوان را پرورده سازیم .....


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:45 صبح

کتاب اصحاب عاشورا منتشر شد

به گزارش روابط عمومى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره)، رویش، واحد نوجوان مرکز انتشارات امام خمینى(ره)، در اولین گام، به برکت نام سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاد یاران پاکش، 9 جلد از مجموعه 40 جلدی اصحاب عاشورا را با نظارت علمى برخى از اعضاى هیات علمى گروه تاریخ مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) منتشر نموده است.

این مجموعه که براى نوجوانان 10 تا 18 ساله در نظر گرفته شده، حاصل تلاش نگارنده محترم، جناب آقاى مهدى وحیدى صدر در بررسى و استخراج مطالب از منابع تاریخى معتبر بوده است. هر چند در مواردى به دلیل محدودیت مطالب تاریخى مورد اعتماد، داستان پردازى به نحو دلپذیر نیز صورت گرفته است.


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:41 صبح

 

ناصر بهرامى

در رابطه با نشر کتاب و نشریه، کشور ما ایران نسبت به بعضى از کشورها بسیار عقب مى‏باشد. به همین جهت باید مسئولین امر و محققان تلاش کنند تا بتوانند ایران را که ام‏القراى جهان اسلام محسوب مى‏شود، به جایگاه والاى خود برسانند. البته بحمدالله کارهاى بسیار خوبى شده و کتاب‏هاى ارزنده و ارزشمندى از محققان و علماى بزرگ به چاپ رسیده است؛ اما این مقدار کفایت نمى‏کند و باید بیشتر به این امر پرداخت و در رابطه با زندگانى ائمه اطهارعلیهم السلام بیشتر پرداخته شود. زیرا همه الگوهاى ما در زندگى، همین بزرگواران هستند. البته در رابطه با زندگانى بعضى از این بزرگواران، کارهاى فراوانى انجام شده؛ اما متأسفانه پژوهش و نشر کتاب در رابطه با بعض دیگر، مانند امام جوادعلیه السلام، بسیار کم مى‏باشد!مجموعه‏اى که در پیش روى خوانندگان مى‏باشد، کتاب‏هایى است که مستقلاً در رابطه با امام جوادعلیه السلام نوشته شده است.

الف‏)موضوع: عمومى‏

1. الامام محمد الجوادعلیه السلام، مهدى آیةاللهى، فارسى، ترجمه، قم، 1374 ش، کتابخانه آیةالله خامنه‏اى.

2. الرسول والذرارى - معصوم یازدهم، زندگانى و چهره درخشان امام محمد بن على‏الجوادعلیه السلام، احمد سیّاح، فارسى، تألیف، تهران، کتابفروشى حمید و اسلام، 1382 ش.، جیبى، 112 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.

3. امام جوادعلیه السلام، فارسى، تألیف، قم، سازمان تبلیغات اسلامى، 168 ص، کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم‏علیه السلام.

4. اعجوبه اهل‏البیت، شرح جامع از زندگى حضرت امام جوادعلیه السلام، سید ابوالفضل طباطبایى - مهدى اسماعیلى، فارسى، تألیف، قم، نشر ائمه، 1382 ش، کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامى.

5.الامام الجواد قدوه و اسوة، العلامه سید محمدتقى المدرسى، عربى، تألیف، اول، قم، رابطة الاخوة الاسلامیه، 1404 ق.، رقعى، 71 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.

6. الامام محمد بن على الجوادعلیه السلام، عبدالزهراء عثمان محمد، عربى، تألیف، اول، مشهد، مجمع البحوث الاسلامیه، 1408 ق.، رقعى، 34 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.

7. الامام الجوادعلیه السلام، هیئت تحریریه مؤسسه بلاغ، عربى، تألیف، دوم، تهران، مؤسسه بلاغ، 1408 ق.، جیبى، 119 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.ب)

8. برگزیده منتهى الآمال، زندگى امام محمد تقى‏علیه السلام، رضا استادى، فارسى، تلخیص، اوّل، قم، دفتر نشر برگزیده، 1380 ش.، رقعى، 60 ص.

 9.برگزیدگان - حضرت امام جوادعلیه السلام، فارسى، تألیف، تهران، بنیاد بعثت، 1374 ش.ت‏)تحلیلى از زندگى امام محمدتقى‏علیه السلام، فضل الله صلواتى، فارسى، تألیف، خرد، 615 ص، آستان قدس رضوى.تحلیلى از زندگى و زمان امام جوادعلیه السلام، قوام الدین وشنوى، فارسى، تألیف، قم، تشیّع، 1379 ش.، 129 ص، کتابخانه آیةالله مرعشى - کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم‏علیه السلام.

10. تاریخ اسلام در عصر امام رضا و امام جوادعلیهما السلام، على رفیعى، فارسى، تألیف، قم، تحسین، 1382 ش. پ‏)

11. پیشواى نهم حضرت امام محمدتقى‏علیه السلام، هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، فارسى، ترجمه، هشتم، قم، انتشارات در راه حق، 1376 ش، رقعى، 56 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.ج‏)

12. جوان‏ترین ستاره - مجموعه دوازده قصه از زندگى امام جوادعلیه السلام، مسلم ناصرى، فارسى، تألیف، تهران، پیام آزادى.

13. جدى فروزان، عباس فیض، فارسى، تألیف، قم، رقعى، 320 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.

14. جزاء اعداء الامام الجواد فى‏دارالدنیا، السید هاشم الناجى الموسوى الجزائرى، عربى، تألیف، اول، قم، نشر دانش، 1419 ق.، وزیرى، 95 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.ح‏)

15. حیات پاکان - داستان‏هاى زندگى امام رضا و امام جواد و امام هادى‏علیهم السلام، مهدى محدّثى، فارسى، تألیف، اول، قم، بوستان کتاب، 1382 ش، رقعى، 101 ص.

16. حضرت امام محمدتقى‏علیه السلام، عبدالامیر مولازاده، فارسى، تألیف، اول، تهران، انتشارات اعلمى، 1359 ش، وزیرى، 35 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45، ویژه نوجوانان.چ)

17. چهل داستان و چهل حدیث از امام جوادعلیه السلام، عبدالله صالحى، فارسى، تألیف، اول، قم، مهدى‏یار، 1381 ش، رقعى، 136 ص، کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم‏علیه السلام.

18. چشمه جود، در مدح و منقبت امام محمدتقى‏علیه السلام، عباس على اسدى (صبا)، فارسى، تألیف، اول، مشهد، بنیاد پژوهشهاى اسلامى، 1383 ش، وزیرى، 142 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.د)

19. درختى که بار درآورد، داستان‏هاى زندگى امام جوادعلیه السلام، مجید ملامحمدى، فارسى، تألیف، اول، قم، بوستان کتاب، 1382 ش، رقعى، 62 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.20

. داستان زندگى امام جوادعلیه السلام، امیر مهدى مراد حاصل، فارسى، تألیف، تهران، کانون انتشارات پیام نور، 1378 ش.

 21. داستانهایى از امام کاظم و امام جوادعلیهما السلام به انضمام سوگنامه، قاسم میرخلف‏زاده، فارسى، تألیف، قم، مهدى‏یار، 1380 ش.

22. دعاى عاشقان (زیارت نامه، ادعیه، نماز) امام جوادعلیه السلام، عباس قمى، فارسى، تألیف، تهران، بشارت - میراد، 1380 ش.ر)

23. راویان وحى، سید مهدى شمس الدین، فارسى، تألیف، اول، قم، نور نگار، 1376 ش، پالتویى، 48 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.

24. راویان مشترک فریقین از امام جوادعلیه السلام، فاضل عرفان، فارسى، تألیف، تهران، هشتمین کنفرانس بین‏المللى وحدت اسلامى، 1374 ش - 1416 ق، 15 ص، کتابخانه آیةالله مرعشى نجفى.ز)25

. زندگانى حضرت امام جوادعلیه السلام و جلوه‏هایى از ولایت، مرتضى مدرسى چهاردهى، فارسى، تألیف، دوم، تهران، جیبى، 152 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.

26. زندگى امام محمدتقى‏علیه السلام، عقیقى بخشایشى، فارسى، تألیف، قم، نسل جوان، جیبى، 119 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.

27. زندگانى امام جوادعلیه السلام مظهر تقوى وجود، حسین ایمانى یامچى، فارسى، تألیف، اول، قم، چاپ سپهر، 1376 ش، رقعى، 252 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.

28. زندگانى امام محمدتقى نهمین پیشواى معصوم‏علیه السلام، عقیقى بخشایشى، فارسى، تألیف، اول، قم، نسل جوان، 1399 ق، جیبى، 119، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.

29. زندگانى حضرت امام جوادعلیه السلام، مرتضى مدرسى چهاردهى، فارسى، تألیف، امیر، 253 ص.

30. زندگانى چهارده معصوم‏علیهم السلام، زندگانى امام محمدتقى‏علیه السلام، منصور کریمیان، فارسى، تألیف، اول، تهران، اشرفى، 1379 ش، رقعى، 40 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.31. زندگى امام جوادعلیه السلام، احمد صادقى اردستانى، فارسى، تألیف، اول، قم، مؤسسه فرهنگى - انتشاراتى نقش، 1376 ش، رقعى، 255 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.32. زندگانى جواد الائمه امام محمدتقى‏علیه السلام، ابراهیم سلطانى، فارسى، ترجمه، تهران، آرام دل، 1382 ش.33. زندگى امام جوادعلیه السلام، سید محمد حسینى شاهرودى، فارسى، تألیف، تهران، فیض کاشانى، 1375 ش. 34. زندگى سیاسى امام جوادعلیه السلام، سید محمد حسینى، فارسى، ترجمه هشتم، قم، دفتر انتشارات اسلامى، 1375 ش، رقعى، 144 ص، کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم‏علیه السلام.35. زندگى حضرت امام محمد جوادعلیه السلام، حمیدرضا کفاش، فارسى، ترجمه، عابد، 1381 ش، رقعى، 72 ص.36. زندگى امام نهم امام محمدتقى‏علیه السلام، دفتر تحقیق نهضت سوادآموزى، فارسى، تألیف، تهران، نهضت سوادآموزى، 1374 ش، کتابخانه آیةالله خامنه‏اى. 37. زندگانى امام محمدتقى‏علیه السلام، حسین عمادزاده اصفهانى، تهران، شرکت سهامى طبع کتاب، 1341 ش، وزیرى، 334 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى قم، فصلنامه مشکوة، شماره 45.س)‏38. سیره عملى اهل‏بیت، امام محمدتقى‏علیه السلام، سید کاظم ارفع، فارسى، تألیف، اول، تهران، نشر تربیت، 1380 ش، وزیرى، 39 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.39. سرورالفؤاد یا زندگانى حضرت امام جوادعلیه السلام، ابوالقاسم سحاب، فارسى، تألیف، اول، تهران، اسلامیه، 1374 ق، رقعى، 285 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.40. ستارگان درخشان، ج 11، محمد جواد نجفى، فارسى، تهران، اسلامیه، 198 ص، کتابخانه فیضیه.41. سرچشمه‏هاى نور، امام جوادعلیه السلام، محمود شریفى، فارسى، تألیف، اول، چاپخانه امین، 1368 ش، جیبى، 168 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.42. ستاره درخشان، سرگذشت امام محمدتقى‏علیه السلام، محمد جواد نجفى، فارسى، تألیف، پنجم، قم، کتابفروشى اسلامى، جیبى، 200 ص، کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامى قم.43. ستاره درخشان آسمان ولایت، مصطفى برقعى، فارسى، تألیف، 1398 ق، کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامى قم.ص)‏44. صحیفه امام جوادعلیه السلام، جواد قیومى اصفهانى، فارسى، تألیف، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1382 ش. ع‏)45. عطیةالجواد، سید مصلح الدین مهدوى، فارسى، تألیف، حسینیه جوادالائمه‏علیه السلام، 158 ص.46. عجایب و معجزات شگفت‏انگیزى از امام جوادعلیه السلام، فارسى، تألیف، قم، گل یاس، 1379 ش.ف‏)47. فى رحاب رسول الله و اهل‏بیته، سید هاشم موسوى، تألیف، اول، المشرق للثقافة والنشر، 1425 ق، 66 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.گ‏)48. گذرى بر زندگى حضرت امام محمدتقى‏علیه السلام، محمود خسروى، فارسى، تألیف، قم، مهرخوبان، 1379 ش.49. گهرهاى تقوى، چهل حدیث از امام جوادعلیه السلام، محمد حسین فلاح‏زاده، فارسى، تألیف، اول، قم، نشر معروف، 1382 ش، جیبى، 40 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.م‏)50. ماهنامه زائر، ویژه نامه جواد الائمه‏علیه السلام، مؤسسه فرهنگى توس، فارسى تألیف، مشهد، آستان قدس رضوى، 1377 ش، رحلى، 120 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیه السلام.51. مهربانترین نگار، زندگى حضرت امام جوادعلیه السلام، مهدى شمس الدین، فارسى، تألیف، قم، نورنگار، 1377 ش، کتابخانه آیةالله خامنه‏اى.52. مهمانى از مدینه، داستان زندگانى امام جوادعلیه السلام، رضا شیرازى، فارسى، تألیف، تهران، پیام آزادى، 1375 ش.و)53. وفاة الامام محمد الجوادعلیه السلام، شیخ حسین بن الشیخ محمد بن الشیخ احمد بن عصفور الدرازى البحرانى، عربى، تألیف، اول، نجف، حیدریه، 1371 ق. رقعى، 34 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.54. وفاة الامام الجوادعلیه السلام، عبدالرزاق الموسوى المقرّم، عربى، تألیف، اول، قم، الشریف الرضى، 1371، وزیرى، 102 ص، کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم‏علیه السلام.55. ولادة امام محمد الجوادعلیه السلام، سید محمد حسین طالقانى، عربى، تألیف، نجف، دارالمعارف، 1387 ق، رقعى، 24 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45.ن‏)56. نگاهى به زندگى سیاسى امام جوادعلیه السلام، سید محمد حسینى، فارسى، ترجمه، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1381 ش، کتابخانه آیةالله خامنه‏اى. 57. نگاهى به زندگى امام جوادعلیه السلام، محمد محمدى اشتهاردى، فارسى، تألیف، اول، چاپ فتاحى، 1374 ش، رقعى، 144 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.58. نگاهى گذرا بر زندگانى امام جوادعلیه السلام، دکتر پرویز لولاور، فارسى، ترجمه، دوم، مشهد، آستان قدس رضوى، 1372 ش، رقعى، 177 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.59. نماز و عبادت امام جوادعلیه السلام، عباس عزیزى، فارسى، تألیف، قم، صلاة، 1382ش.ملحقات‏60. امام جوادعلیه السلام، امید امیدوار، فارسى، تألیف، قم، انتشارات شفق، 1355 ش، جیبى، 32 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45، ویژه نوجوانان.61. الامام التاسع ابوجعفر محمد الجوادعلیه السلام، شیخ محمد حسن قبیسى عاملى، عربى، تألیف، بیروت، سلسلة الحلقات الذهبیه، 1403 ق، وزیرى، 117 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...62. الامام التاسع الامام محمد بن على الجوادعلیه السلام، گروه نویسندگان، عربى، تألیف، قم، در راه حق، 1370 ش، رقعى، 43 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...63. الامام التاسع محمد الجواد، شیخ محمد رضا حکیمى حایرى، عربى، تألیف، بیروت، انتشارات اعلمى، 1412 ق، وزیرى، 335 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...64. الامام الجوادعلیه السلام، گروه نویسندگان، عربى، تألیف، بیروت، دارالزهراء، 1412 ق، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...65. الامام محمد الجوادعلیه السلام، گروه نویسندگان، عربى، تألیف، قم، مؤسسة الامام الحسین‏علیه السلام، 1413 ق، رقعى، 25 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...66. الامام محمد الجوادعلیه السلام، گروه نویسندگان، عربى، چاپ سوم، بیروت، الدارالاسلامیه، 1410 ق، وزیرى، 25 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...67. الامام محمد الجوادعلیه السلام، على محمد على دُخیّل، عربى، تألیف، دوم، بیروت، دارالتراث الاسلامى، 1394 ق، رقعى، 77 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...68. الامام المعجزة محمد الجوادعلیه السلام، کامل سلیمان، عربى، تألیف، بیروت، دارالکتاب اللبنانى، 1412 ق، وزیرى، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...69. حضرت امام محمدتقى‏علیه السلام، فضل الله کمپانى، فارسى، تألیف، تهران، انتشارات مفید، 1362 ش، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...70. زندگانى امام جوادعلیه السلام، سیف الله یعقوبى قمشه‏اى، فارسى، تألیف، تهران، مسجدالغدیر، 1364 ش، رقعى، 124 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى اسلامى...71. زندگانى امام محمدتقى‏علیه السلام، حسین محاسبیان - صابر کرمانى، فارسى، تألیف، تهران، انتشارات اقبال، 1342 ش، رقعى، 48 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...72. ذکرى میلاد الامام محمد الجوادعلیه السلام، گروه نویسندگان (روحانیون کربلا)، عربى، تألیف، نجف، مطبعة الغرى، 1386 ق، رقعى، 32 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...73. ذکرى وفاة الامام محمد الجوادعلیه السلام، گروه نویسندگان (روحانیون کربلا)، عربى، تألیف، نجف، مطبعة العرى، 1386 ق، رقعى، 32 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى...

ب )موضوع: تحقیقى

74. الامام الجواد من المهد الى اللحد، سید محمد کاظم القزوینى، عربى، تألیف، اول، قم، مؤسسه الرساله، 1414 ق، وزیرى، 447 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.75. الحیاة السیاسة للامام الجوادعلیه السلام، جعفر مرتضى عاملى، عربى، تألیف، اول، بیروت، الدار الاسلامیه، 1405 ق، وزیرى، 117 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.76. اعلام الهدایة الامام محمد بن على‏الجوادعلیه السلام، عربى، تألیف، اول، قم، مجمع العالمى لاهل‏البیت، 1422 ق، وزیرى، 251 ص، کتابخانه پژوهشکده باقرالعلوم‏علیه السلام.77. الامام الجوادعلیه السلام، مؤسسة البلاغه، عربى، تألیف، تهران، مؤسسه البلاغ، 1409 ق، کتابخانه اهل‏بیت آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.78. برگزیده ناسخ التواریخ، زندگانى معصوم نهم، ج 3، فارسى، تألیف، تهران، اسلامیه، 1350 ق، وزیرى، 400، کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامى قم.79. حیاة الامام محمد الجوادعلیه السلام، باقر شریف القرشى، عربى، تألیف، نشر توسّط، مؤلف، 1418 ق، وزیرى، 282 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.80. سبل الرشاد الى اصحاب الامام الجوادعلیه السلام، عبدالحسین الشبسترى، عربى، تألیف، اول، المکتبة التاریخیة المختصه، 1421 ق، وزیرى، 360 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.81. موسوعة الامام الجوادعلیه السلام، زیر نظر آیةالله خزعلى،عربى، تألیف، اول، قم، مؤسسة ولىّ‏العصر للدراسات الاسلامیه، 1419 ق، کتابخانه آیةالله مرعشى نجفى.82. مسند الامام الجوادعلیه السلام، شیخ عزیز الله عُطاردى، عربى، تألیف، اول، مشهد، کنگره جهانى امام رضاعلیه السلام، 1410 ق، وزیرى، 355 ص، کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.83. موسوعة کلمات الامام الجوادعلیه السلام، گروه نویسندگان پژوهشکده باقرالعلوم، عربى، تألیف، اول، قم، سازمان تبلیغات اسلامى قم، 1380 ش، نورالسّجاد، 1422 ق، وزیرى، 320 ص، و نیز کتابخانه آیةاللّه مرعشى نجفى - کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه‏علیها السلام.84. مستدرک عوالم العلوم والمعارف والاحوال من الآیات و الاخبار والاقوال الامام محمد بن على الجوادعلیه السلام، سید محمدباقر المرتضى الموسوى الموحدّ الأبطحى الاصفهانى، عربى، تألیف، اول، قم، مؤسسة الامام المهدى، 1331، وزیرى، 736 ص، کتابخانه تخصصى تاریخ اسلام و ایران.ملحقات‏85. التقى الجوادعلیه السلام، مهدى لکنهودى کراچى، اردو، تألیف، جمعیت خدّام عزا، 1385 ق، رقعى، 32 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45.86. الموعظة الجوادیه، تاج العلماء سید على محمد بن سلطان العلماء سید محمد نقوى نصیرآبادى لکهنودى، اردو، تألیف، 1312 ق، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45.87. حضرت امام محمدتقى‏علیه السلام، گروه نویسندگان، اردو، تألیف، مؤسسه در راه حق، 1405 ق، رقعى، 55 ص، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45.88. تحفة المستمعین سوانح امام جوادعلیه السلام، سیّد اولاد حیدر بلگرامى هندى، اردو، تألیف، هند، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45 89. زاد المتقى سوانح حیات امام الجواد التقى‏علیه السلام، نواب احمد حسین، اردو، تألیف، هند، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، ش 45.90. سوانح امام تقى‏علیه السلام، سید مرتضى حسین، اردو، تألیف، تذکرة علماى امامیه پاکستان، 1407 ق، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، شماره 45.91. موعظة التقیة، سید على بن ابوالقاسم حایرى قمى لاهورى، اردو، تألیف، 1343، سالن نشریات دفتر تبلیغات اسلامى، فصلنامه مشکوة، شماره 45.

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:40 صبح

گزیده کتابشناسى زیارت

 عبدالله امینى  

در این مقاله در پى آنیم که گزیده‏اى از کتابهاى زیارت را به خوانندگان عزیزبنماییم. برخى از این گونه کتابها، نزد همگان شناخته شده و مورد استفاده روزانه ماست;همچون مفاتیح، که در بیان زیارتنامه‏ها و آداب زیارات است. آنچه در این مقاله مى‏آید، کتابهایى است که مى‏تواند مورد استفاده همه باشد. این کتابها معمولا به زبان فارسى و در سالهاى اخیر نگاشته شده است. نگارنده بیش از سیصد و پنجاه عنوان کتاب در موضوع زیارت را به دست آورده، که‏مستقیم و یا غیرمستقیم در این باره است. کتابهاى معرفى شده به تبیین فلسفه زیارت، آداب آن، زیارتگاهها، ثواب زیارت،پاسخ به شبهات و اعتقادات مخالفان زیارت از جمله وهابى‏ها ، شرح و تفسیربرخى زیارتها، خاطرات و سفرنامه‏هاست. بازیابى این کتابها با همکارى پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و کتابخانه آیه‏الله‏مرعشى نجفى میسر شد. همگان مى‏توانند به مراکز مزبور مراجعه کرده، کتابهاى‏بیشترى بیابند; کتابهایى که گاه دستنویس و مفید براى پژوهشگران است و هریک گفتمان مستقلى را مى‏طلبد. معرفى اجمالى آثار 1- زیارت، جواد محدثى، حوزه نمایندگى ولى فقیه در امور حج، 1371 این کتاب‏به تبیین جنبه‏هاى مختلف حج و زیارت همت مى‏گمارد. زیارت، قلمرو دل و وادى‏محبت; زیارت، زمینه‏ساز معرفت و محبت; نقش زیارت در عصر خفقان و خشونت; پیوندحج و زیارت با رهبرى; زیارت و فلسفه یاد و نقش تربیتى زیارت از جمله فصلهاى‏این کتاب است. 2- شفاء السقام فى زیاره خیر الانام، على بن عبدالکافى السبکى الشافعى، مجلس‏دائره المعارف العثمانیه، عربى، 1402، هند این کتاب ده باب به ترتیب ذیل‏دارد: احادیث وارده در زیارت; احادیث مربوط به زیارت گرچه با واژه زیارت‏نباشد احادیث وارده درباره سفر زیارتى; سخنان علما در استحباب زیارت;زیارت، نزدیکى به خداست; سفر زیارتى قربه الى الله است; رد شبهات; توسل واستغاثه; زندگى انبیا و شفاعت. 3- فلسفه زیارت، احمد عابدى، زائر،1376 این کتاب، ترجمه و شرح رساله‏«زیاره القبور» فخررازى است. این کتاب به بحث عقلى و فلسفى درباره زیارت‏پرداخته، از آن رو که توسط یکى از علماى سنى‏مذهب که معروف به «امام‏المشککین‏» بوده است نوشته شده، از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است. از جمله‏فصلهاى این کتاب: فوائد زیارت قبور، حکم فقهى زیارت قبور و زیارت قبور درآثار فیلسوفان است. 4- وسیله المحبین الى زیاره المقربین، فارس الحسون، عربى،1409، قم نویسنده در مقدمه کتاب در بیان فلسفه زیارت مى‏نگارد: خداوند مى‏فرماید: «یا ایهاالذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیله‏»; معناى وسیله که امر به‏ابتغاى آن شده‏ایم، چیست؟ ابتغاى وسیله به معناى توسل به خدا به توسط مقربان‏اوست. این کار مانند آنچه مشرکان انجام مى‏دادند، نیست; زیرا آنها «وسیله‏»را عبادت مى‏کردند و مدعى تقرب به خدا به واسطه «وسیله‏» بودند; به آن‏امیدها بسته، از آن مى‏ترسیدند نه از خدا! آنها مشرک بودند، زیرا معتقد به‏استقلال «وسیله‏» در ربوبیت و عبادت بودند. این کار برخلاف ابتغا و توسل به‏«وسیله‏»اى است که ما انجام مى‏دهیم، زیرا ما به پیروى از دستور خداوند وبراى وصول به او، از «وسیله‏» استفاده مى‏کنیم. «وسیله‏» چه کسى است؟ روشن است «وسیله‏»، پیامبر و کسانى هستند که ایشان‏امر به تمسک به آنان کرده است; یعنى عترت و اهل بیت او; زیرا پیامبر فرمود: (انى تارک فیکم الثقلین، ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا: کتاب الله وعترتى اهل بیتى، فانهما لن یفترقا حتى یردا على الحوض.) نگارنده سپس آداب‏زیارت را برمى‏شمارد; از جمله: برهنه کردن پا، متانت در گفتار و کردار، مقابل‏و طرف راست و چپ قبور نماز نخواندن، غسل زیارت، پوشیدن زیباترین و تمیزترین‏لباسها، مزاحمت‏براى دیگران فراهم نکردن، خواندن اذن دخول، نزدیک شدن به‏ضریح تا حد ممکن، زیارات وارده و معتبر را خواندن، به جا آوردن دو رکعت نماززیارت، بوسیدن ضریح، زیارت به نیابت از والدین، حضور قلب، توبه و استغفار. در این کتاب مهمترین زیارات وارده چهارده معصوم با ذکر مصادر و سند آورده‏شده، درباره نص زیارات، تحقیق و مقابله به عمل آمده است. نویسنده ضمن ذکردعاى عهد، زیارت جامعه کبیره و صغیره و دعاى بعد از زیارت، زیارتنامه قمربنى‏هاشم(ع) و فرزندان ائمه(علیهم السلام ) را در کتاب درج مى‏کند. معرفى اجمالى آثار ضمنى 1- ستارگان درخشان، محمد جواد نجفى، انتشارات اسلامیه، ج‏4 و11 و15 نویسنده،مجموعه‏اى بیش از ده جلد که هر جلد آن اختصاص به یک معصوم دارد به رشته‏تحریر در آورده است. در جلد چهارم (در صفحات 114- 116)به بحث درباره زیارت پرداخته، به نقل از کتاب «علل الشرایع‏» حدیثى ازامام صادق(ع) مى‏نگارد، که امام حسن(ع) از پیامبر(ص) سؤال کرد: «پاداش زائرشما چیست؟» پیامبر فرمود: «هر کس مرا یا پدر تو یا برادر تو و یا تو راچه ما زنده باشیم، چه نباشیم زیارت کند، لازم است در روز قیامت او را زیارت‏کنم و از گناهانش برهانم.» در صفحه 225- 226 این کتاب، روایات دیگرى‏درباره زیارت ذکر شده است; «ابن قولویه‏» در «کامل الزیاره‏» از محمد بن‏یحیى اشعرى که اهل رى بوده است روایت مى‏کند، وى به حضور امام على‏النقى(ع) مشرف شد. امام از وى پرسید کجا بوده است، اشعرى عرض کرد به زیارت‏سیدالشهدا رفته است. امام فرمود: «آگاه باش! زیارت قبر حضرت عبدالعظیم که‏نزد شماست مثل زیارت حسین بن على است!» جهت آگاهى از روایات زیارت و ثواب آن، خواندن این کتاب‏توصیه مى‏شود. در جلد یازدهم این مجموعه (صفحه 108 121) روایاتى از پیامبرو ائمه(علیهم السلام ) در فضیلت زیارت ذکر شده، کیفیت زیارت امام جواد(ع)بیان مى‏شود. و در جلد پانزدهم (صفحه 174 181) زیارت حضرت ابوالفضل(ع) باذکر آیات و روایاتى که بر جواز زیارت و رامیداشت‏شهدا دلالت دارد، آورده‏مى‏شود. در صفحه‏176 این کتاب، مبحث «بوسیدن ضریح‏» مطرح شده، به شبهات واشکالهاى پیرامون آن پاسخ داده مى‏شود. 2- اسلام در پرتو تشیع، حسین خراسانى، میهن در معرفى این کتاب باید نوشت: این‏کتاب از دکترین اسلام و عقاید شیعه که بزرگترین مذهب اسلامى است‏بحث‏مى‏کند. از صفحه 200 211 به بحث درباره زیارت پیامبر و آداب زیارت اختصاص‏دارد. نگارنده به نقل از «قسطلانى‏» در کتاب‏«المواهب الدنیه‏»، «السنن الکبرى‏» بیهقى، محمد بن ادریس شافعى و دیگربزرگان اهل سنت روایاتى را از پیامبر درباره زیارت خود نقل مى‏کند. او به نقل گفته‏هاى «ابن حجر» در رد «ابن تیمیه‏» پرداخته، اجماع علماى‏اسلام بر مشروعیت زیارت را بیان مى‏دارد. 3- اسلام و روانشناسى، محمد آل اسحاق این کتاب همان گونه که از عنوان آن‏پیداست‏به جنبه‏هاى روحى آداب اسلامى از جمله زیارت (صفحه 445- 451) مى‏پردازد. در این بخش مباحث ذیل تدوین گشته است: زیارت چیست؟ انواع زیارت،محتواى زیارتنامه و زیارت شهدا. نگارنده در زمینه ریشه روانى زیارت مى‏نویسد: «اسلام حرکت مذهبى را از انقلاب وجدان آغاز مى‏کند و با عوض کردن الگوها دروجدان، شخصیت انسان را دگرگون مى‏سازد، لذا اگر بگوییم در مکتب تربیتى اسلام‏از الگوها حداکثر استفاده مى‏شود، خلاف نگفته‏ایم. پیامبر اکرم(ص) و ائمه‏معصومین(علیهم السلام ) الگوهاى تضمین شده الهى هستند و در قرآن مجید [ازآنها] به عنوان «اسوه حسنه‏» تعبیر شده است. رابطه مسلمان با پیامبر ومعصومین(علیهم السلام ) در حد یک عقیده مذهبى نیست، بلکه نبوت و امامت، خط‏عملى اسلام است. لذا در زیارتنامه به کلمه «صراط مستقیم‏» تعبیر شده‏اند. پس‏اگر بگوییم معصومین، راه خدا هستند، خلاف نگفته‏ایم.» 4- آیین جعفرى، هادى‏نورى، چاپخانه مجلس، 1324 این کتاب نیز از شمار کتبى است که در بخشى از آن‏عقاید مخالفان عمل زیارت بررسى و نقد مى‏شود. در صفحات‏226 تا 231 این کتاب‏به تبیین عقاید وهابیون در حرمت زیارت قبر رسول الله(ص) پرداخته، دلیل این‏اعتقاد را روایت «لاتشد الرحال الا الى ثلاثه مساجد» ذکر مى‏کند; وهابى‏ها براین باورند که «شد رحال‏» و بار و بنه زیارت بستن جز براى مسجد الحرام،مسجد النبى و مسجد الاقصى روا نمى‏باشد. آنها این باور را به حدیث نبوى نسبت‏مى‏دهند، ولى نگارنده کتاب «آئین جعفرى‏» بر این عقیده است که: این روایت را«ابن عباس‏» نقل کرده، «خبر واحد» و ظن‏آور است، و ما روایات صحیح دیگرى‏داریم که به جزم دلالت‏بر جواز زیارت مى‏کنند. باید افزود خود پیامبر به‏مسافرتهاى مختلفى مى‏رفت و این عمل ثابت مى‏کند منظور پیامبر از این حدیث‏اگر آن را بپذیریم حرمت مسافرت و زیارت نبوده است، بلکه ایشان در صدد بیان‏فضیلت این سه مسجد بوده‏اند. گو اینکه ممکن است این روایت متعلق به زمان قبل‏از نسخ و تغییر حکم باشد، چون روایتى از «ابن ابى ملیکه‏» مى‏گوید: «عایشه‏را دیدم که از زیارت قبر برادرش «عبدالرحمان‏» برمى‏گشت، به او گفتم: رسول‏الله از زیارت قبور نهى کرده است، عایشه گفت: آرى، ولى بعد فرمود: نهیتکم من‏زیاره القبور، فمن اراد ان یزور فلیزر.» در ادامه مباحث این کتاب، در فصل‏«استحباب زیارت قبور نزد مسلمین‏» آمده است: رسول الله(ص) به زیارت شهداى‏احد و بقیع مى‏رفت و این عمل، سیره مسلمانان بود. حتى «ابن تیمیه‏» در رساله‏زیارت قبور مى‏نگارد: رسول‏الله فرمود: هرگاه زیارت قبور مى‏روید، بگویید: السلام علیکم اهل دار قوم مؤمنین و انا ان شاء الله بکم لاحقون. ابن تیمیه‏مى‏افزاید: رسول الله فرمود: زیارت قبور، مانند نماز بر میت است و نوعى دعاست‏و از این جهت است که خداوند، پیامبر را از این عمل (زیارت) در مورد منافقان‏بازداشت; ابن تیمیمه اشاره به آیه «لاتصل على احد منهم مات و لا تقم على‏قبره‏» دارد، که به راحتى مى‏توان فهمید منظور از «لاتقم على قبره‏» زیارت‏قبور است. «نسائى‏» یکى از علماى اهل سنت در رساله سوم در باب زیارت‏بیت‏المقدس در کتاب سنن زیارت، به نقل از «ابن تیمیه‏» مى‏نویسد: رسول‏الله(ص) فرمود: خداوند، ملائکه‏اى را در اطراف قبر من موکل کرده است تا سلام‏امتم را به من برسانند. نگارنده کتاب «آئین جعفرى‏» در ادامه به نقل از«سنن نسائى‏»، «ابن ماجه‏» و «احیاء العلوم غزالى‏» به ذکر احادیثى‏درباره زیارت پرداخته، به روایتى از «ابوهریره‏» اشاره مى‏کند، که پیامبرفرمود: «زوروا القبور فانها تذکرکم الاخره.» و به نقل از وى (ابوهریره)مى‏نگارد: رسول الله(ص) قبر مادرش را زیارت، و بسیار گریه کرد. سپس نویسنده به نقل روایاتى دیگر از «دارقطنى‏»، «بیهقى‏» و «غزالى‏»مى‏پردازد، که با ذکر احادیثى، زیارت را روا شمرده‏اند; از جمله «غزالى‏» در«احیاء العلوم‏» به نقل از «نافع‏» مى‏نویسد: بیشتر از صد مرتبه، ابن‏عمر رادیدم که کنار قبر رسول الله مى‏آمد و مى‏گفت: السلام على النبى، السلام على‏ابى‏بکر و السلام على ابى! در صفحه 285- 294 این کتاب به مبحث فلسفه زیارت‏پرداخته شده، نویسنده معتقد است: زیارت راه یکتاپرستى است، زیرا از ابتداحرکت زائر، یکتاپرستى، خداشناسى و پیمودن راه توحید است; او در ابتداى سفرمى‏گوید: بسم الله، لا حول و لا قوه الا بالله، توکلت على الحى الذى لایموت، و درزمان ورود به مزار مى‏گوید: الله اکبر کبیرا والحمدلله بکره و اصیلا، الحمدلله‏الذى هدانا لهذا و ما کنا لنهتدى لولا ان هدانا الله، زائر در زیارتنامه‏مى‏خواند: اشهد انک قد اقمت الصلاه و آتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن‏المنکر و اطعت الله و رسوله حتى اتیک الیقین. 5- آئین جمعه، آیه‏الله حاج میرزا محمدتقى موسوى اصفهانى، تحقیق و نشر مدرسه‏امام مهدى، قم، 1348 ه. این کتاب درباره دعا، شرافت آن، امر به آن، رد شبهات وارده و در شرایطدعاست. در باب هشتم این کتاب (صفحه‏293- 303) به بیان فضیلت زیارت‏سیدالشهدا و کیفیت آن پرداخته شده، در مقصد نهم (صفحه‏439- 448) فضیلت‏زیارت قبور مومنان در روز جمعه با ذکر سند احادیث وارده در این خصوص‏بیان شده است. معرفى گزارشى آثار در کتابهاى ذیل نیز به عنوان موضوع اصلى‏یا فرعى مطالبى درباره زیارت آمده است: 1- ارتباط با ارواح، اکبر صادق، موضوع: زیارت اموات و سخنان امام على(ع) باآنها. 2- اسلام و هنر، محمود بستانى، موضوع: زیارت و هنر. 3- افکار عمومى و ارتباطات، على اسدى، موضوع: بحثى در زیارت و زیارت‏عاشورا. 4- امام حسین بن على، موسى خسروى، موضوع: سوگوارى و زیارت امام‏حسین(ع) . 5- امراء هستى، ابوالفضل نبوى، موضوع: ولایت در زیارت جامعه. 6- با راهیان قبله، علیرضا محمد خانى، موضوع: زیارت اماکن مقدسه. 7- چهره درخشان حسین بن على، على ربانى خلخالى، موضوع: تربت امام حسین(ع) وزیارت او. 8- حج، محسن قرائتى، موضوع: زیارت ائمه و پیامبر(علیهم السلام ) . 9- ثواب الاعمال، شیخ صدوق، (ترجمه: على اکبر غفارى)، نشر صدوق، موضوع: زیارت و عزادارى. 10- حضرت معصومه، محمد محمدى اشتهاردى، موضوع: طریقه زیارت امامزاده‏ها. آیین جعفرى هادى نورى چاپخانه مجلس 11- ره توشه زائرین حضرت رضا، سید مهدى شمس‏الدین، موضوع: زیارت امام رضا(ع) . 12- رهبر زوار، اسماعیل هاشمى، موضوع: چهل حدیث در زیارت ائمه و آداب سفربراى زیارت. 13- سخنى چند درباره خداشناسى، شهید محمد جواد باهنر، موضوع: زیارت واحترام قبور ائمه(علیهم السلام ) . 14- سیماى فرزانگان، رضا مختارى، موضوع: دعا، زیارت، توجه و توسل به‏ائمه(علیهم السلام ) . 15- شام سرزمین خاطره‏ها، مهدى پیشوایى، موضوع: زیارت قبور شهیدان وشخصیتهاى بزرگ اسلامى و قبور شخصیتهاى بزرگ اسلام در حومه دمشق. 16- عقاید و تعالیم شیعه، محمد رضا مظفر (ترجمه: محمد مجتهدى شبسترى)،موضوع: شیعه و زیارت قبور پیشوایان دینى. 17- توسل از دیدگاه عقل و قرآن و حدیث، سید محمد ضیاءآبادى، موضوع: زیارت قبور. این کتابها به گونه مستقیم درباره زیارت نیست، بلکه بخشهایى از آن به این‏موضوع اختصاص دارد

 فرهنگ کوثر - شماره 17 

 

 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:30 صبح

امام على(ع) از نگاه دانشوران

امام على(ع) از نگاه دانشوران: دانشوران شیعه
به اهتمام: مهدى مهریزى, هادى ربانى,چاپ اوّل, تهران, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى, سازمان چاپ و انتشارات, 1380, 608ص, وزیرى.
جلد اول از مجموعه امام على(ع) از نگاه دانشوران شامل 68 مقاله از دانشوران شیعه است. مقالات کتاب از لحاظ موضوعى در پنج حوزه جاى مى گیرند که عبارتند از: زندگى نامه امام على(ع); صفات و فضایل او; حکومت و حکمرانى او; آثار او, شامل نهج البلاغه, غررالحکم, مصحف على(ع), کتاب على(ع), و دیوان امام على(ع) و داورى ها و اعترافات درباره او. مقالات کتاب براساس الفباى نام نویسندگان مرتب شده و در پایان کتاب نمایه موضوعى متن براى بازیابى اطلاعات, درج شده است. عناوین برخى مقالات از این قرار است: زندگى نامه امیرالمؤمنین(ع), محمدمهدى جعفرى; منزلت امام على(ع), امام خمینى(ره); سیماى امیرالمؤمنین(ع) از مسجدالحرام تا مسجد کوفه; محمدابراهیم آیتى; امام در مقام فرمانروایى, عادل ادیب; رابطه انسان با دیگران; سید حسن امین; على(ع) و اسلام, مهدى بازرگان; و جامعیت امام على(ع), کمال الدین میثم.  



 امام على(ع) از نگاه دانشوران: دانشوران اهل سنت, خاورشناسان

چاپ اوّل, تهران, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى, سازمان چاپ و انتشارات, 1380, 504ص, وزیرى.
سومین شماره از مجموعه (امام على(ع) از نگاه دانشوران) مشتمل بر مقالاتى از علما و اندیشمندان اهل سنّت, همچنین خاورشناسان مشهور جهان درباره على(ع) است. این مقالات عمدتاً در پنج موضوع مختلف جاى مى گیرند که عبارتند از: (زندگى نامه امام على(ع); صفات و فضایل او; حکومت و حکمرانى او; آثار او شامل نهج البلاغه, غررالحکم, مصحف امام على(ع), کتاب على(ع) و دیوان امام على(ع); و داورى ها و اعترافات درباره او. مقالات به ترتیب الفباى نام نویسندگان مرتب شده است. عناوین برخى از مقالات عبارتند از: بیعت با على(ع), ابن خلدون; على بن ابى طالب(ع), حسن ابراهیم حسن; على(ع) چهره درخشان اسلام, ابن ابى الحدید; کشته شدن على(ع) و سبب آن, محمد بن جریر طبرى; افضلیت على(ع), عبدالفتاح عبدالمقصود; بر تارک تاریخ, جرج جرداق; در سایه کعبه, گابریل دانگیرى; شخصیت على بن ابى طالب(ع), سلیمان کتانى و اختلاف جانشینى, ویلفرد مادلونگ  


 


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:30 صبح

کتب در باره امام زمان(عج)

زبان آشناآشنایی با امام عصر، توسط دکتر علی هراتی و به همت انتشارات آفاق برای بار پنجم تجدید چاپ شد. دکتر علی هراتیان نویسنده «آشنایی با امام عصر» از ابتدای کتاب به بیان سرگذشت خود پرداخته و چگونگی طی دوران زندگی خود و گشتن پی گمشده‌اش را عنوان می‌کند. گمشده‌ای که نمی‌توان سراغ او را از کسی گرفت و در متن اصلی کتاب، گمشده‌اش را امام زمان خود می‌نامد.
کتاب متن روانی دارد که مورد اقبال جوانان قرار گرفته‌ و باعث شده هم اکنون چاپ پنجم آن در حال انتشار باشد. این کتاب در قطع خشتی با جلد سلفون و در 142 صفحه تنظیم شده است.
هدف تدوین این کتاب آشنایی جوانان با امام زمان خود به صورتی نوین است. از این کتاب در طی دوسال اخیر بیست هزار نسخه به چاپ رسیده که چاپ پنجم آن با تیراژ 3000 نسخه ای در راه است.
آشنایی با امام عصر بر اساس منابع کمال الدین شیخ صدوق، جلد 52 بحارالانوار، مکیال المکارم، اصول کافی، کتاب الحجت و کتاب شیفتگان حضرت مهدی(عج) تهیه و تدوین شده‌است.
در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم
در کتاب جغرافی ما صحبتی از «ذی الطوی» و «رضوی» نبود.
در کلاس تاریخ، کسی مرا با تاریخ غیبت، غربت و تنهایی تو آشنا نساخت.
در درس دینی به ما نگفتند «باب الله» و «دیان دین» حق تویی!
کاش در کنار زبان بیگانه، زبان گفتگو با تو را نیز -که آشناترین و دیرین‌ترین مونس فطرت‌های بشر است- به ما می‌آموختند!   کتاب‌های بریل ویژه امام زمان(عج)انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب‌های بریل خود را که با موضوع امام مهدی(عج) نوشته شده است همزمان با نیمه شعبان به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا می‌کند.حجت‌الاسلام حسین احمدی مدیر انتشارات مسجد مقدس جمکران در گفتگو با خبرنگار ایبنا در قم از اهدای کتاب‌های بریل به کتابخانه‌های سراسر کشور با موضوع مهدویت جهت استفاده روشندلان علاقه‌مند هم زمان با نیمه شعبان سال روز ولادت امام عصر(عج) خبر داد
وی نام این بسته را «ناپیدا ولی با ما» اعلام کرد و افزود:‌ کتاب‌های آخرین پناه،‌ فریادرس، مهربان‌تر ‌از مادر، سرود سرخ انار، صبح فرامی‌رسد،‌ سقا خود تشنه دیدار و ... جزو این کتاب‌ها هستند که در اختیار نابینایان قرار می‌گیرند
وی تیراژ هریک از این کتاب‌ها را 3 هزار نسخه اعلام کرد و گفت: علاوه بر این کتب کتاب‌های دیگری نظیر بامداد بشریت و رسول ترک در رابطه با امام زمان(عج) را در دست ویراستاری داریم که با همکاری سازمان بهزیستی آماده چاپ خواهند شد
احمدی اضافه کرد:‌ این کتاب‌ها علاوه بر اهدا به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در اختیار روشندلان علاقه‌مندی که به مسجد مقدس جمکران مشرف می‌شوند نیز قرار می‌گیرد. بازنویسی معجم الامام مهدی(عج) بعد از سه سالمتن بازنویس «معجم الامام مهدی(عج)» توسط مجموعه ای از محققین بنیاد معارف اسلامی به چاپ می‌رسد.به گزارش ایبنا بازنویسی «معجم الامام مهدی(عج)» سه سال به طول انجامیده است. این کتاب دوبار به عنوان کتاب سال ولایت شناخته شد
در تدوین این کتاب که پیرامون مسائل مختلف فرهنگ مهدویت است از هشتصد منبع که چهارصد منبع آن مربوط به اهل تسنن بوده، استفاده شده است.
انتشار بازنویسی معجم الامام مهدی(عج) را انتشارات بنیاد معارف اسلامی قم برعهده دارد. این کتاب در هشت جلد تنظیم شده و قطع آن وزیری می‌باشد. هریک از جلدهای این کتاب به طور متوسط دارای پانصد صفحه بوده و در تیراژ پنج هزار تایی وارد بازار می شود.سیمای حضرت مهدی(عج) در قرآنسیمای حضرت مهدی(عج) در قرآن، ترجمه کتاب المحجت فی مانزل فی القائم الحجت(عج) است که توسط علامه سیدهاشم بحرانی تالیف و توسط سیدمهدی حائری قزوینی ترجمه شده است.به گزارش ایبنا در کتاب اصلی «المحجت فی مانزل فی القائم الحجت(عج)» 120 آیه از قرآن گردآوری شده است که سیدمهدی حائری مصحح متن عربی و مترجم کتاب به فارسی سیزده آیه دیگر را نیز به روش نویسنده به آن افزوده است.
از میان منابع مورد استفاده مولف در تنظیم این اثر می‌توان به احتجاج علامه طبرسی، الاختصاص و الارشاد شیخ مفید، اعیان‌الشیعه، عمل‌العامل شیخ آملی و بحارالانوار علامه مجلسی اشاره کرد.
بحرانی همچنین مولف آثاری چون الرجال فی تفسیر‌القرآن، منابع‌الشیعه، الهادی و ضیاء‌النادی، وفات‌النبی(ص)، وفات‌الزهرا(س) و معجزات‌النبی(ص) است.

چاپ چهارم سیمای حضرت مهدی(عج) در قرآن با 584 صفحه به بهای 68000 ریال در هزار و پانصد نسخه انتشار می‌یابد. انتظار، منتظر، وظایف منتظران» نیمه شعبان می‌آیدکتاب «انتظار، منتظر، وظایف منتظران» نیمه شعبان سال جاری از سوی نشر موعود منتشر خواهد شد.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این کتاب مجموعه‌ای از روایات نقل‌شده از ائمه معصومین(ع) پیرامون موضوع انتظار و وظایف منتظران حضرت مهدی(عج) آورده‌شده‌است.
کتاب «انتظار، منتظر، وظایف منتظران» کار گروه پژوهش نشر موعود است که در قطع پالتویی روانه بازار خواهد‌شد.
این کتاب هم‌اکنون در مرحله چاپ قرار دارد  


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:29 صبح

زندگانی حضرت امام حسن مجتبی(ع)

زندگانی حضرت امام حسن مجتبی(ع) منتشر شد گروه ادب: کتاب«زندگانی حضرت امام حسن مجتبی(ع)» نوشته «محمّدعلی نورائی یگانه» توسط انتشارات ‌پر‌تو خورشید به چاپ رسید. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در این کتاب آمده است: «معمولاً با مرور حوادث زندگی ائمه اطهار (ع)، می‌بینیم که زندگی ایشان پر است از مظلومیت و رنج‌دیدگی این حضرات از خلق. اگرچه زندگی امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) به دلیل پیوندی که با حکومت و سیاست دارد نقش پررنگ‌تری در تاریخ به خود گرفته است، اما همه معصومان(ع) از یک رنج یکسان و یک مظلومیت مشابه رنج برده‌اند. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «به تعداد ریگ‌های بیابان و پشم شتران به من ظلم شده است.» در این کتاب به «در میلادیه رسول خدا (ص)»، «مبعث خاتم‌الانبیاء (ص)»، « شهادت جانسوز رسول خدا (ص)»، «در شهادت رسول خدا(ص)»،«پدر در میلادیّه امیرالمؤمنین (ع) »، «به مناسبت عید سعید غدیرخم»، «شهادت امام علی(ع)» و «در شهادت امیرالمؤمنین(ع)» پرداخته شده است. این کتاب به کوشش انتشارات پرتو خورشید در 199 صفحه در تیراژ 2000 نسخه به چاپ رسیده است.  


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: سلمان حبیبی
پنج شنبه 86/12/16 ساعت 9:28 صبح

نیایش‌های پیامبر اسلام(ص)

نیایش‌های پیامبر اسلام(ص) گروه ادب: کتاب «نیایش‌های پیامبر(ص)» که برای نخستین‌بار در یک جلد منتشر شده‌است، در کم‌تر از سه ماه به چاپ دوم رسید. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) این کتاب به‌کوشش «محمود مهدوی دامغانی» انجام و در آن بیش از 150 دعا بیان شده است. نیایش‌های پیامبر(ص) در میان مجموعه‌‌های رسمی سنت نبوی گردآوری شده است اما بیشتر این نیایش‌ها را می‌توان در منابعی یافت که به قصد تاریخ‌نگاری، تربیتی و ادبی نوشته شده‌اند. در بخشی از این کتاب چنین می‌خوانیم: «خداوندا، آن کس که مرا دوست می‌دارد، پاکدامنی و خودبسندگی روزی‌اش کن و آن کس که مرا دشمن می‌دارد دارایی و فرزند بسیار. خداوندا به دانش، توانگرم ساز. به بردباری، زیورم بخش. به پرهیزگاری، گرامی‌ام دار و به تندرستی، بیارایم. خداوندا از تو، به‌سوی تو راهی ساده و آسان می‌خواهم به پناه تو می‌روم از گزند هر سلطانی که فرمانروای‌اش کرده‌ای در اوج چیرگی است.» می‌توان گفت پراکندگی این نیایش‌ها در کتاب‌های مذکور حاکی از جای خالی چنین مجموعه‌ای، به‌صورت مجزا، در کنار آثاری چون احادیث، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه است. چاپ دوم این کتاب در 256 صفحه‌ و با بهای 3000 تومان به‌کوشش انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشرشد.

پیام های دیگران ( < language=java type=text/java>document.write(get_cc(939271)) 0)        link        شنبه

    نظرات دیگران ( )
   1   2      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سخنی با پژوهشگران و محققان گرامی
    کتاب شناسی
    اولین پایگاه تخصصی کتاب شناسی و مأخذ شناسی
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •