گزیده کتابشناسى زیارت
عبدالله امینى
در این مقاله در پى آنیم که گزیدهاى از کتابهاى زیارت را به خوانندگان عزیزبنماییم. برخى از این گونه کتابها، نزد همگان شناخته شده و مورد استفاده روزانه ماست;همچون مفاتیح، که در بیان زیارتنامهها و آداب زیارات است. آنچه در این مقاله مىآید، کتابهایى است که مىتواند مورد استفاده همه باشد. این کتابها معمولا به زبان فارسى و در سالهاى اخیر نگاشته شده است. نگارنده بیش از سیصد و پنجاه عنوان کتاب در موضوع زیارت را به دست آورده، کهمستقیم و یا غیرمستقیم در این باره است. کتابهاى معرفى شده به تبیین فلسفه زیارت، آداب آن، زیارتگاهها، ثواب زیارت،پاسخ به شبهات و اعتقادات مخالفان زیارت از جمله وهابىها ، شرح و تفسیربرخى زیارتها، خاطرات و سفرنامههاست. بازیابى این کتابها با همکارى پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و کتابخانه آیهاللهمرعشى نجفى میسر شد. همگان مىتوانند به مراکز مزبور مراجعه کرده، کتابهاىبیشترى بیابند; کتابهایى که گاه دستنویس و مفید براى پژوهشگران است و هریک گفتمان مستقلى را مىطلبد. معرفى اجمالى آثار 1- زیارت، جواد محدثى، حوزه نمایندگى ولى فقیه در امور حج، 1371 این کتاببه تبیین جنبههاى مختلف حج و زیارت همت مىگمارد. زیارت، قلمرو دل و وادىمحبت; زیارت، زمینهساز معرفت و محبت; نقش زیارت در عصر خفقان و خشونت; پیوندحج و زیارت با رهبرى; زیارت و فلسفه یاد و نقش تربیتى زیارت از جمله فصلهاىاین کتاب است. 2- شفاء السقام فى زیاره خیر الانام، على بن عبدالکافى السبکى الشافعى، مجلسدائره المعارف العثمانیه، عربى، 1402، هند این کتاب ده باب به ترتیب ذیلدارد: احادیث وارده در زیارت; احادیث مربوط به زیارت گرچه با واژه زیارتنباشد احادیث وارده درباره سفر زیارتى; سخنان علما در استحباب زیارت;زیارت، نزدیکى به خداست; سفر زیارتى قربه الى الله است; رد شبهات; توسل واستغاثه; زندگى انبیا و شفاعت. 3- فلسفه زیارت، احمد عابدى، زائر،1376 این کتاب، ترجمه و شرح رساله«زیاره القبور» فخررازى است. این کتاب به بحث عقلى و فلسفى درباره زیارتپرداخته، از آن رو که توسط یکى از علماى سنىمذهب که معروف به «امامالمشککین» بوده است نوشته شده، از اهمیت ویژهاى برخوردار است. از جملهفصلهاى این کتاب: فوائد زیارت قبور، حکم فقهى زیارت قبور و زیارت قبور درآثار فیلسوفان است. 4- وسیله المحبین الى زیاره المقربین، فارس الحسون، عربى،1409، قم نویسنده در مقدمه کتاب در بیان فلسفه زیارت مىنگارد: خداوند مىفرماید: «یا ایهاالذین آمنوا اتقوا الله وابتغوا الیه الوسیله»; معناى وسیله که امر بهابتغاى آن شدهایم، چیست؟ ابتغاى وسیله به معناى توسل به خدا به توسط مقرباناوست. این کار مانند آنچه مشرکان انجام مىدادند، نیست; زیرا آنها «وسیله»را عبادت مىکردند و مدعى تقرب به خدا به واسطه «وسیله» بودند; به آنامیدها بسته، از آن مىترسیدند نه از خدا! آنها مشرک بودند، زیرا معتقد بهاستقلال «وسیله» در ربوبیت و عبادت بودند. این کار برخلاف ابتغا و توسل به«وسیله»اى است که ما انجام مىدهیم، زیرا ما به پیروى از دستور خداوند وبراى وصول به او، از «وسیله» استفاده مىکنیم. «وسیله» چه کسى است؟ روشن است «وسیله»، پیامبر و کسانى هستند که ایشانامر به تمسک به آنان کرده است; یعنى عترت و اهل بیت او; زیرا پیامبر فرمود: (انى تارک فیکم الثقلین، ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا: کتاب الله وعترتى اهل بیتى، فانهما لن یفترقا حتى یردا على الحوض.) نگارنده سپس آدابزیارت را برمىشمارد; از جمله: برهنه کردن پا، متانت در گفتار و کردار، مقابلو طرف راست و چپ قبور نماز نخواندن، غسل زیارت، پوشیدن زیباترین و تمیزترینلباسها، مزاحمتبراى دیگران فراهم نکردن، خواندن اذن دخول، نزدیک شدن بهضریح تا حد ممکن، زیارات وارده و معتبر را خواندن، به جا آوردن دو رکعت نماززیارت، بوسیدن ضریح، زیارت به نیابت از والدین، حضور قلب، توبه و استغفار. در این کتاب مهمترین زیارات وارده چهارده معصوم با ذکر مصادر و سند آوردهشده، درباره نص زیارات، تحقیق و مقابله به عمل آمده است. نویسنده ضمن ذکردعاى عهد، زیارت جامعه کبیره و صغیره و دعاى بعد از زیارت، زیارتنامه قمربنىهاشم(ع) و فرزندان ائمه(علیهم السلام ) را در کتاب درج مىکند. معرفى اجمالى آثار ضمنى 1- ستارگان درخشان، محمد جواد نجفى، انتشارات اسلامیه، ج4 و11 و15 نویسنده،مجموعهاى بیش از ده جلد که هر جلد آن اختصاص به یک معصوم دارد به رشتهتحریر در آورده است. در جلد چهارم (در صفحات 114- 116)به بحث درباره زیارت پرداخته، به نقل از کتاب «علل الشرایع» حدیثى ازامام صادق(ع) مىنگارد، که امام حسن(ع) از پیامبر(ص) سؤال کرد: «پاداش زائرشما چیست؟» پیامبر فرمود: «هر کس مرا یا پدر تو یا برادر تو و یا تو راچه ما زنده باشیم، چه نباشیم زیارت کند، لازم است در روز قیامت او را زیارتکنم و از گناهانش برهانم.» در صفحه 225- 226 این کتاب، روایات دیگرىدرباره زیارت ذکر شده است; «ابن قولویه» در «کامل الزیاره» از محمد بنیحیى اشعرى که اهل رى بوده است روایت مىکند، وى به حضور امام علىالنقى(ع) مشرف شد. امام از وى پرسید کجا بوده است، اشعرى عرض کرد به زیارتسیدالشهدا رفته است. امام فرمود: «آگاه باش! زیارت قبر حضرت عبدالعظیم کهنزد شماست مثل زیارت حسین بن على است!» جهت آگاهى از روایات زیارت و ثواب آن، خواندن این کتابتوصیه مىشود. در جلد یازدهم این مجموعه (صفحه 108 121) روایاتى از پیامبرو ائمه(علیهم السلام ) در فضیلت زیارت ذکر شده، کیفیت زیارت امام جواد(ع)بیان مىشود. و در جلد پانزدهم (صفحه 174 181) زیارت حضرت ابوالفضل(ع) باذکر آیات و روایاتى که بر جواز زیارت و رامیداشتشهدا دلالت دارد، آوردهمىشود. در صفحه176 این کتاب، مبحث «بوسیدن ضریح» مطرح شده، به شبهات واشکالهاى پیرامون آن پاسخ داده مىشود. 2- اسلام در پرتو تشیع، حسین خراسانى، میهن در معرفى این کتاب باید نوشت: اینکتاب از دکترین اسلام و عقاید شیعه که بزرگترین مذهب اسلامى استبحثمىکند. از صفحه 200 211 به بحث درباره زیارت پیامبر و آداب زیارت اختصاصدارد. نگارنده به نقل از «قسطلانى» در کتاب«المواهب الدنیه»، «السنن الکبرى» بیهقى، محمد بن ادریس شافعى و دیگربزرگان اهل سنت روایاتى را از پیامبر درباره زیارت خود نقل مىکند. او به نقل گفتههاى «ابن حجر» در رد «ابن تیمیه» پرداخته، اجماع علماىاسلام بر مشروعیت زیارت را بیان مىدارد. 3- اسلام و روانشناسى، محمد آل اسحاق این کتاب همان گونه که از عنوان آنپیداستبه جنبههاى روحى آداب اسلامى از جمله زیارت (صفحه 445- 451) مىپردازد. در این بخش مباحث ذیل تدوین گشته است: زیارت چیست؟ انواع زیارت،محتواى زیارتنامه و زیارت شهدا. نگارنده در زمینه ریشه روانى زیارت مىنویسد: «اسلام حرکت مذهبى را از انقلاب وجدان آغاز مىکند و با عوض کردن الگوها دروجدان، شخصیت انسان را دگرگون مىسازد، لذا اگر بگوییم در مکتب تربیتى اسلاماز الگوها حداکثر استفاده مىشود، خلاف نگفتهایم. پیامبر اکرم(ص) و ائمهمعصومین(علیهم السلام ) الگوهاى تضمین شده الهى هستند و در قرآن مجید [ازآنها] به عنوان «اسوه حسنه» تعبیر شده است. رابطه مسلمان با پیامبر ومعصومین(علیهم السلام ) در حد یک عقیده مذهبى نیست، بلکه نبوت و امامت، خطعملى اسلام است. لذا در زیارتنامه به کلمه «صراط مستقیم» تعبیر شدهاند. پساگر بگوییم معصومین، راه خدا هستند، خلاف نگفتهایم.» 4- آیین جعفرى، هادىنورى، چاپخانه مجلس، 1324 این کتاب نیز از شمار کتبى است که در بخشى از آنعقاید مخالفان عمل زیارت بررسى و نقد مىشود. در صفحات226 تا 231 این کتاببه تبیین عقاید وهابیون در حرمت زیارت قبر رسول الله(ص) پرداخته، دلیل ایناعتقاد را روایت «لاتشد الرحال الا الى ثلاثه مساجد» ذکر مىکند; وهابىها براین باورند که «شد رحال» و بار و بنه زیارت بستن جز براى مسجد الحرام،مسجد النبى و مسجد الاقصى روا نمىباشد. آنها این باور را به حدیث نبوى نسبتمىدهند، ولى نگارنده کتاب «آئین جعفرى» بر این عقیده است که: این روایت را«ابن عباس» نقل کرده، «خبر واحد» و ظنآور است، و ما روایات صحیح دیگرىداریم که به جزم دلالتبر جواز زیارت مىکنند. باید افزود خود پیامبر بهمسافرتهاى مختلفى مىرفت و این عمل ثابت مىکند منظور پیامبر از این حدیثاگر آن را بپذیریم حرمت مسافرت و زیارت نبوده است، بلکه ایشان در صدد بیانفضیلت این سه مسجد بودهاند. گو اینکه ممکن است این روایت متعلق به زمان قبلاز نسخ و تغییر حکم باشد، چون روایتى از «ابن ابى ملیکه» مىگوید: «عایشهرا دیدم که از زیارت قبر برادرش «عبدالرحمان» برمىگشت، به او گفتم: رسولالله از زیارت قبور نهى کرده است، عایشه گفت: آرى، ولى بعد فرمود: نهیتکم منزیاره القبور، فمن اراد ان یزور فلیزر.» در ادامه مباحث این کتاب، در فصل«استحباب زیارت قبور نزد مسلمین» آمده است: رسول الله(ص) به زیارت شهداىاحد و بقیع مىرفت و این عمل، سیره مسلمانان بود. حتى «ابن تیمیه» در رسالهزیارت قبور مىنگارد: رسولالله فرمود: هرگاه زیارت قبور مىروید، بگویید: السلام علیکم اهل دار قوم مؤمنین و انا ان شاء الله بکم لاحقون. ابن تیمیهمىافزاید: رسول الله فرمود: زیارت قبور، مانند نماز بر میت است و نوعى دعاستو از این جهت است که خداوند، پیامبر را از این عمل (زیارت) در مورد منافقانبازداشت; ابن تیمیمه اشاره به آیه «لاتصل على احد منهم مات و لا تقم علىقبره» دارد، که به راحتى مىتوان فهمید منظور از «لاتقم على قبره» زیارتقبور است. «نسائى» یکى از علماى اهل سنت در رساله سوم در باب زیارتبیتالمقدس در کتاب سنن زیارت، به نقل از «ابن تیمیه» مىنویسد: رسولالله(ص) فرمود: خداوند، ملائکهاى را در اطراف قبر من موکل کرده است تا سلامامتم را به من برسانند. نگارنده کتاب «آئین جعفرى» در ادامه به نقل از«سنن نسائى»، «ابن ماجه» و «احیاء العلوم غزالى» به ذکر احادیثىدرباره زیارت پرداخته، به روایتى از «ابوهریره» اشاره مىکند، که پیامبرفرمود: «زوروا القبور فانها تذکرکم الاخره.» و به نقل از وى (ابوهریره)مىنگارد: رسول الله(ص) قبر مادرش را زیارت، و بسیار گریه کرد. سپس نویسنده به نقل روایاتى دیگر از «دارقطنى»، «بیهقى» و «غزالى»مىپردازد، که با ذکر احادیثى، زیارت را روا شمردهاند; از جمله «غزالى» در«احیاء العلوم» به نقل از «نافع» مىنویسد: بیشتر از صد مرتبه، ابنعمر رادیدم که کنار قبر رسول الله مىآمد و مىگفت: السلام على النبى، السلام علىابىبکر و السلام على ابى! در صفحه 285- 294 این کتاب به مبحث فلسفه زیارتپرداخته شده، نویسنده معتقد است: زیارت راه یکتاپرستى است، زیرا از ابتداحرکت زائر، یکتاپرستى، خداشناسى و پیمودن راه توحید است; او در ابتداى سفرمىگوید: بسم الله، لا حول و لا قوه الا بالله، توکلت على الحى الذى لایموت، و درزمان ورود به مزار مىگوید: الله اکبر کبیرا والحمدلله بکره و اصیلا، الحمدللهالذى هدانا لهذا و ما کنا لنهتدى لولا ان هدانا الله، زائر در زیارتنامهمىخواند: اشهد انک قد اقمت الصلاه و آتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عنالمنکر و اطعت الله و رسوله حتى اتیک الیقین. 5- آئین جمعه، آیهالله حاج میرزا محمدتقى موسوى اصفهانى، تحقیق و نشر مدرسهامام مهدى، قم، 1348 ه. این کتاب درباره دعا، شرافت آن، امر به آن، رد شبهات وارده و در شرایطدعاست. در باب هشتم این کتاب (صفحه293- 303) به بیان فضیلت زیارتسیدالشهدا و کیفیت آن پرداخته شده، در مقصد نهم (صفحه439- 448) فضیلتزیارت قبور مومنان در روز جمعه با ذکر سند احادیث وارده در این خصوصبیان شده است. معرفى گزارشى آثار در کتابهاى ذیل نیز به عنوان موضوع اصلىیا فرعى مطالبى درباره زیارت آمده است: 1- ارتباط با ارواح، اکبر صادق، موضوع: زیارت اموات و سخنان امام على(ع) باآنها. 2- اسلام و هنر، محمود بستانى، موضوع: زیارت و هنر. 3- افکار عمومى و ارتباطات، على اسدى، موضوع: بحثى در زیارت و زیارتعاشورا. 4- امام حسین بن على، موسى خسروى، موضوع: سوگوارى و زیارت امامحسین(ع) . 5- امراء هستى، ابوالفضل نبوى، موضوع: ولایت در زیارت جامعه. 6- با راهیان قبله، علیرضا محمد خانى، موضوع: زیارت اماکن مقدسه. 7- چهره درخشان حسین بن على، على ربانى خلخالى، موضوع: تربت امام حسین(ع) وزیارت او. 8- حج، محسن قرائتى، موضوع: زیارت ائمه و پیامبر(علیهم السلام ) . 9- ثواب الاعمال، شیخ صدوق، (ترجمه: على اکبر غفارى)، نشر صدوق، موضوع: زیارت و عزادارى. 10- حضرت معصومه، محمد محمدى اشتهاردى، موضوع: طریقه زیارت امامزادهها. آیین جعفرى هادى نورى چاپخانه مجلس 11- ره توشه زائرین حضرت رضا، سید مهدى شمسالدین، موضوع: زیارت امام رضا(ع) . 12- رهبر زوار، اسماعیل هاشمى، موضوع: چهل حدیث در زیارت ائمه و آداب سفربراى زیارت. 13- سخنى چند درباره خداشناسى، شهید محمد جواد باهنر، موضوع: زیارت واحترام قبور ائمه(علیهم السلام ) . 14- سیماى فرزانگان، رضا مختارى، موضوع: دعا، زیارت، توجه و توسل بهائمه(علیهم السلام ) . 15- شام سرزمین خاطرهها، مهدى پیشوایى، موضوع: زیارت قبور شهیدان وشخصیتهاى بزرگ اسلامى و قبور شخصیتهاى بزرگ اسلام در حومه دمشق. 16- عقاید و تعالیم شیعه، محمد رضا مظفر (ترجمه: محمد مجتهدى شبسترى)،موضوع: شیعه و زیارت قبور پیشوایان دینى. 17- توسل از دیدگاه عقل و قرآن و حدیث، سید محمد ضیاءآبادى، موضوع: زیارت قبور. این کتابها به گونه مستقیم درباره زیارت نیست، بلکه بخشهایى از آن به اینموضوع اختصاص دارد
فرهنگ کوثر - شماره 17
سخنی با پژوهشگران و محققان گرامی
کتاب شناسی
اولین پایگاه تخصصی کتاب شناسی و مأخذ شناسی
[عناوین آرشیوشده]